Läs om vår hantering av Covid-19.
Att lära ut på individnivå är en viktig del av montessoripedagogiken, menar Margaretha Eventhén, rektor på Montessori Mondial. Med över 20 års erfarenhet inom skolvärlden har hon en tydlig bild av vad skolans fokusområden bör vara.
Inte en dag går utan att jag har skrattat högt. Min största lycka är vetskapen om allt jag kan bidra till, att skapa en positiv förändring för barn.
Våra alltid lysande resultat är det som gör mig stoltast – när alla elever “är i mål”.
En inre motor och ett inre driv som leder dem framåt mot konkreta mål som de sätter upp i livet. Vi strävar efter att eleverna på vår skola, både nu och efter att de lämnat oss, tror på att de kan åstadkomma vad de vill i livet. Har de bestämt sig för något krävs både beslut och handling. Det arbetet i sig kräver motivation och uthållighet, vilket är något vi strävar efter att våra elever har med sig från Montessori Mondial.
En liten skola där alla känner alla. Elever och personal trivs, undervisningen är av hög kvalitet och hjälp finns till de som behöver det. På Montessori Mondial finns en sammanhållning där yngre elever inte är rädda för att umgås med de äldre. Tvärtom, de leker och spelar boll tillsammans oavsett om barnen är 6 år eller 16 år.
Frihet under ansvar. Barn strävar efter att utveckla sig själva och vi som verkar i skolan kan utmana och möta upp den enskilde elevens utveckling, genom att vara lyhörda och flexibla i vår undervisning.
En 100 år gammal pedagogik som inte är applicerbar på dagens barn, vilket är helt fel. Titta bara på oss och se våra elevers strålande resultat i alla årskurser.