På utbytesresa i Spanien
Eleverna i årskurs 9 på Montessori Mondial Lund hoppar av bussen som tagit dem från flygplatsen i Malaga till Córdoba, Spanien. Imorgon ska de få träffa eleverna på Colegio Mercedarias de Córdoba. Hoppas det blir morgon snabbt!
I detta reportage delar vi med oss av inslag från elevernas vistelse i Córdoba som ett exempel på utbytesresa som årskurs 9 på alla skolor inom Montessori Mondial får göra som en del av Erasmus+.
Hälsar på i spanska skolan
”I Sverige har vi något som heter fika och lösgodis …”, eleverna från Montessori Mondial har förberett presentationer om Sverige som de framför. De spanska eleverna känner redan till en del om svenska musiker men är nyfikna på vad lösgodis egentligen innebär. Kanske även lite sugna.
Sen är det de spanska elevernas tur att framföra sina inövade presentationer om Spanien. Det är lite svårt att förstå varandra över språkgränserna men med hjälp av bilder och gestikulerande går det ändå att hänga med.
Eleverna får samarbeta
Christina, lärare på Colegio Mercedarias de Córdoba och Annika, lärare på Montessori Mondial Lund, har tillsammans tagit fram upplägget på nästa lektion. Christina berättar om La Feria de Córdoba, en årlig stadsfestival i Córdoba, och eleverna får diskutera i grupper. De lyfter både fördelar och nackdelar med folkfestivaler både i Córdoba och Lund.
“Vi bär ett ansvar att ta hand om staden och naturen omkring oss och inte smutsa ner den, vilket ofta inte sköts under festivaler. Det är samma sak i klassrummen. Hur kan vi uppmuntra till att slänga skräp på rätt sätt?”, frågar Christina klassen.
Eleverna diskuterar fram lösningar och tar fram egna slogans med affischer för att lyfta sitt budskap om förbättring. De tar hjälp av papper, pennor och Google Translate för att sedan visa upp sina affischer.
Guidad tur i Córdoba
Utbytesresan varar i en hel vecka och eleverna hinner med att både testa på vanliga dagar i den spanska skolan och få guidade turer genom staden.
“Här är Mezquita-Catedral de Córdoba! Den byggdes först som en muské under 900-talet men i början av 1200-talet gjordes den om till en romersk-katolska kyrka”, berättar guiden på både spanska och engelska.
“Man valde dock inzte att riva muskén och bygga nytt som många kanske hade tänkt utan byggde istället kyrkan inuti muskén. Tack vare det är mycket av historien bevarad och de två religionerna vävs samman i arkitekturen.”
Córdoba genomsyras av historiska monument. Eleverna får bland annat höra om den romerska bron och stadsporten, vandra i de judiska kvarteren och besöka Calleja de las Flores.
“Till och med jag får lära mig saker om min egen stad som jag inte visste tidigare”, skrattar Christina.
Eleverna delar paraply i regnet och lär sig om varandras kulturer. Här är det lättare att umgås med varandra trots språkbarriärer.