Våra lärare

Lär känna våra lärare lite bättre. Vad tycker de är mest givande med att jobba på en montessoriskola och vad har de för tips och knep att dela med sig av?

Maria Gahlin - Lågstadielärare åk F-2, Bild, NO, SO, Musik och Teknik

Vad tycker du är mest givande med att arbeta inom en montessoriskola?

Det mest givande är att få se barnens nyfikenhet blomma och deras stolthet när de själva upptäcker något nytt. Jag brinner för att skapa en miljö där varje barn kan utvecklas i sin egen takt oavsett om det är med extra stöd eller med utmaningar. Att få vara med som vägledare och följa deras framsteg är det mest inspirerande med mitt arbete.

Kan du beskriva en gång då en elev överraskade dig med sin egen idé eller lösning?

En flicka frågade om hon fick skriva en faktatext om planeter, trots att det inte ingick i det pågående arbetsområdet. Jag sa ja, och hon gjorde snabbt sin första text. Några veckor senare hade hon skapat en hel bok om alla planeter och flera andra fenomen från rymden, och hon var mycket stolt över allt hon åstadkommit. Det visade hur mycket elever kan åstadkomma när de får följa sin egen nyfikenhet och arbeta med något som verkligen intresserar dem.

Vilken aktivitet, bok eller lektion är din favorit och varför?

Jag älskar de praktiska och kreativa aktiviteterna där barnen får prova sig fram. En stor favorit är det konkreta materialet i geometri. Det ger eleverna en konkret meningsfull ingång till geometri, och det är fantastiskt att se hur deras förståelse och nyfikenhet växer fram när de får utforska formerna själva.

Hur arbetar du med att bygga goda relationer på skolan?

Jag möter alltid varje barn med värme och nyfikenhet och strävar efter att skapa en trygg miljö där de känner sig sedda. Jag arbetar mycket med rutiner, struktur och att alla ska veta vad som förväntas i varje given situation. Samtidigt värdesätter jag samarbetet med kollegor och vårdnadshavare — när vi delar idéer och reflekterar tillsammans blir skolan en plats där både barn och vuxna trivs och utvecklas.

Personporträtt

Sara Teofilovic - Mellanstadielärare åk 3-5, Matematik och Engelska

Vad tycker du är mest givande med att arbeta inom en montessoriskola?

Det finns många aspekter som gör det givande att arbeta inom en montessoriskola, och en av dem är att man ständigt arbetar med meningsfullt lärande och konkret material. En första aspekt som är givande för både lärare och elev är att man i tidigt skede lär eleverna att ta ansvar för sitt lärande och sin arbetsmiljö.

Som lärare får man en ständig möjlighet att se eleverna utvecklas med hjälp av händerna och de laborativa materialen. De laborativa materialen gör teoretiska begrepp mer konkreta för eleverna vilket skapar en djupare förståelse hos dem. Genom att se och känna skapar eleverna en djupare förståelse och inte bara ett mekaniskt minne.

En annan aspekt som gör det givande att arbeta i en montessoriskola är de åldersblandade grupperna. Genom att ha åldersblandade klasser ser man hur eleverna i en stor utsträckning lär sig av varandra. De äldre eleverna får en känsla av ansvar och blir ofta förebilder för de yngre.

Kan du beskriva en gång då en elev överraskade dig med sin egen idé eller lösning?

Ett tillfälle som jag blev överraskad av en elevs lösning är vid en introduktion av multiplikationstabellen med årskurs 3. Jag hade en genomgång och använde mig av pärlstavmaterialet som är ett klassiskt material inom montessoripedagogiken och som kan konkretisera tal och samband.

Alla elever lyssnade och observerade under genomgången där jag skildrade multiplikationen genom att lägga till exempel 3x5, det vill säga 3 stavar med fem pärlor på. Därefter började två elever experimentera med stavarna själva och det visade sig att de hade fortsatt och bygga en trappa av hela 5:ans tabell. Eleverna hade självmant konkretiserat multiplikationsbegreppet som en växande talföljd, vilket kan vara svårt för många elever att förstå. I detta skede lärde jag mig av eleverna, och har fortsättningsvis använt deras sätt att konkretisera multiplikationsbegreppet.

Detta var ett tillfälle där jag som lärare förstod varför och hur montessoripedagogiken fungerar och hur mycket det kan göra för eleverna. Eleverna fick frihet och tog ansvar för sitt eget lärande genom att själv ta tag i att experimentera och lära sig. Eleverna använde sin kreativitet och ett eget sätt att förstå och lära. Detta säger mycket om lärande inom montessoripedagogiken. Eleverna lär sig med stöd av läraren, materialens roll som tankeverktyg och utveckling och frihet under ansvar.

Vilken aktivitet, bok eller lektion är din favorit och varför?

Jag har ingen specifik aktivitet, bok eller lektion som är en favorit. Generellt sett kan jag säga att jag gillar att vara kreativ under mina lektioner med elevnära aktiviteter, förklaringar och böcker som fångar elevernas intressen. Därför försöker jag att anpassa alla mina lektioner så mycket som möjligt till elevernas intresse, nivå och förutsättningar.

Hur arbetar du med att bygga goda relationer på skolan?

Att bygga goda relationer på skolan är ett viktigt arbete som sätter en grund för allt lärande hos eleverna. Eleverna behöver känna sig sedda, trygga och hörda för att våga ta sig till ny kunskap och våga utvecklas. Därför arbetar jag medvetet och konsekvent med relationsskapande på skolan. Exempel på hur detta sker är att hälsa på varje elev varje morgon innan de går in på lektionen för att få en positiv start på dagen samt att få alla elever att känna sig sedda. I samband med detta bygger jag även en relation till eleverna genom samtal och delaktighet både i klassrummet och utanför klassrummet så som på rasterna.

Ett annat viktigt arbete i relation skapandet är att arbeta med trygghet och respekt. Jag tydliggör gemensamma värden på skolan såsom respekt, ansvar och hänsyn. Jag ser relationen som något ömsesidigt – jag visar respekt, tar hänsyn och ansvar och då förväntar jag mig det tillbaka.

Goda relationer utvecklas även genom undervisningen där jag försöker skapa en inkluderande miljö där alla vågar bidra och där misstag kan ses som en del av deras lärande. Vidare är det av stor vikt att ge positiv feedback och lyfta elevernas styrkor, men även vara tydlig med vilka förväntningar man har på dem. Jag tror på att trygghet skapar struktur och gemenskap och i sin tur goda relationer.

Personporträtt

Vill du läsa mer om Montessoripedagogiken?