Möt några av våra pedagoger!

Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre. Vad tycker de är mest givande med att jobba på en montessoriskola och hur skapar de goda relationer och en trygg miljö?

Moa - Förskolepedagog

Vad tycker du är mest givande med att arbeta inom en montessoriförskola?

Det mest givande med att arbeta på en Montessoriförskola är att se hur barnen växer när de får utforska och lära i sin egen takt. Att varje dag få se barnen upptäcka nya saker, ta egna initiativ och känna stolthet över sina framsteg gör vårt arbete oerhört meningsfullt. 

Montessoripedagogiken ger barnen självständighet, trygghet och en stark tro på sin egen förmåga. Genom att möta varje barn där det är och ge dem rätt utmaningar skapar vi en miljö där nyfikenhet och glädje i lärandet får blomstra – något som ger dem en stark grund för framtiden. Det är fantastiskt att få vara en del av den resa, där vi som pedagoger får skapa en miljö som inspirerar till självständighet och ansvar, samtidigt som vi finns nära för att stödja och uppmuntra. Montessoripedagogiken ger oss möjlighet att möta varje barn där det befinner sig och att följa deras naturliga lust att utforska och lära. 

Om barnen fick beskriva dig med tre ord, vilka skulle det vara?

Snäll skulle kunna vara ett av orden.

Hur skapar ni en trygg vuxennärvaro på er förskola?

Trygghet skapas genom närvaro, respekt och lyhördhet. På vår Montessoriförskola strävar vi efter att varje barn ska känna sig sedd, hörd och viktig – varje dag. Vi bygger relationer genom att vara genuint närvarande i mötet med barnen och genom att skapa en varm och inbjudande atmosfär där alla känner sig välkomna.

Vi arbetar med små grupper och tydliga rutiner, vilket ger barnen förutsägbarhet och en känsla av lugn. Våra pedagoger samarbetar tätt och finns alltid nära barnen, inte bara för att vägleda, utan också för att dela deras upptäckarglädje och stödja dem i vardagens stora och små stunder.

I Montessoripedagogiken ligger mycket av tryggheten i den förberedda miljön, en plats där barnet vet vad som förväntas, där materialet är tillgängligt och där vuxna finns som trygga följeslagare. Genom att visa tillit till barnens förmåga och vara närvarande med omtanke skapar vi en miljö där barnen vågar testa, växa och utvecklas i sin egen takt.

Moa på vår fina gård

Therése - Låg- och mellanstadielärare

Vad tycker du är mest givande med att arbeta inom en montessoriskola?

Vår skola här på Montessori Mondial i Nacka är en liten mindre enhet, vilket gör att det är en familjär känsla hos oss. Vi brukar kalla vår skola; “Den lilla skolan på byn”. När det kommer till vår montessoriinriktning tycker jag att det är givande med det gedigna montessorimaterial vi har som ger ett bra stöd för eleverna, och gör lärandet konkret där eleverna ges möjlighet att befästa sina kunskaper.

Kan du beskriva en gång då en elev överraskade dig med sin egen idé eller lösning?

Flera av mina elever, där ett av deras favoritämnen är matematik, visar på ett väldigt gott samarbete när de löser problemlösningstal, där de med ett stort fokus och driv verkligen tycker om att lösa de här talen tillsammans. Det visar även på styrkan i att samarbeta och lära av varandra, samt hur mycket kunskaper och kompetens eleverna besitter själva på egen hand. Sedan är det väldigt fint att se deras glädje och stolthet när de lyckats lösa talen ihop!

Vilken aktivitet, bok eller lektion är din favorit och varför?

En favoritlektion jag haft är med ett material som heter “Vårt hem jorden”, där vi hade bildsamtal. Bilderna visar olika djur, väderfenomen och människor i olika situationer, där eleverna får samtala fritt eller med viss vägledning, om beroendeförhållanden och samband på jorden. Det är otroligt spännande att höra om elevernas sätt att se olika samband och hur de sätter ord på sina tankar och kunskaper. Det här är en väldigt bra samarbetsövning och en uppgift som utmanar eleverna både språkligt och kognitivt.

Hur arbetar du med att bygga goda relationer på skolan?

Ledorden sedd, hörd och respekterad är centrala här, och grunden för hur jag vill bemöta människor i stort. Detta gäller eleverna på vår skola, som kollegor och vårdnadshavare. Ett enkelt “hej” är en grundplåt som vi alla kommer långt med, och får de flesta att känna sig sedda. Om eleverna känner sig sedda ger det förutsättningar för att skapa tillit och trygghet, vilket är grunden för allt på en skola, såväl elevernas lärande som sammanhang.

Högstadielärare – Mona

Vad tycker du är mest givande med att arbeta inom en montessoriskola?

Montessoripedagogiken bygger på att undervisningen anpassas efter barnets utvecklingsnivå och nyfikenhet att lära. Elevens behov är i centrum och det blir ett mer individanpassat lärande. Det gör också att eleven blir mer delaktig i sitt lärande och på så sätt skapas lugn och arbetsro i klassrummet. Det känns givande att få möta eleven där den är istället för att alla ska lära sig eller kunna samma saker samtidigt, som är synen i en “traditionell” skola. Eleven utvecklar på så sätt sin förmåga till att ta egna initiativ, ta ansvar för sitt lärande och utvecklas i sin autonomi. 

Vad brukar överraska dig mest i samtal med tonåringar? Finns det något de har lärt dig?

Absolut! Det är viktigt att vara närvarande i stunden. De fångar detaljer som jag kanske inte tänkt på med en förmåga att se samband och lösningar. De är ärliga och kommer med oväntade perspektiv. Jag blir påmind om att vara nyfiken då lärandet går åt båda hållen. Jag påminns om att se saker på ett nytt sätt. 

Vad tycker du är mest spännande med att undervisa på högstadiet?

Jag är lärare i språk och i hem-och konsumentkunskap. I hemkunskapen kan jag se hur eleverna utvecklar sina sinnen, tränar samarbete, tar ansvar för resurser och får förståelse för hur deras val och handlingar påverkar dem själva och världen. Detta är ett bra exempel på fördelarna inom Montessoripedagogiken där man ser hela människan. Alltså relationerna med eleverna, att få se dem utvecklas både kunskapsmässigt och som personer.

Hur skapar ni en trygg vuxennärvaro på er skola?

På vår skola har vi gemensamma regler för bemötande. Vi är ute med eleverna i korridoren, småpratar om vardagliga händelser och skapar på så sätt relationer. Vi har också pedagogiska luncher där vi äter tillsammans med våra elever. Vi följer samma regler och rutiner konsekvent vilket gör att eleverna känner sig trygga. Det är viktigt att eleverna känner att man är lätt att nå, att det finns vuxna tillgängliga när de behöver det. Jag tror det är viktigt att visa empati och respekt men också sätta tydliga gränser.

Vill du läsa mer om Montessoripedagogiken?