FN‑dagen i skolan 

Varje år den 24 oktober uppmärksammas FN‑dagen – en dag för barns rättigheter, fred och globalt ansvar. På Montessori Mondial ser vi denna dag som en naturlig del av vår lärmiljö, där vi arbetar utifrån barnens och elevernas nyfikenhet för världen.

En elev i förskoleklass håller i en jordglob och klasskompisarna sjunger i en ring runt henne.

Vad är FN‑dagen och varför firar skolor den?

FN‑dagen markerar årsdagen av att Förenta Nationerna stadga trädde i kraft 24 oktober 1945. Det är en dag som påminner oss om vikten av mänskliga rättigheter, fredliga samarbeten och att varje barn i världen har rätt till utbildning, trygghet och att få sin röst hörd.

På Montessori Mondial integrerar vi FN‑dagen i vår värdegrund och pedagogik, inte bara som en temadag utan som ett uttryck för vårt globala fokus.

Det globala perspektivet i vår pedagogik

På Montessori Mondial är det mondiala perspektivet en integrerad del av undervisningen. Med grund i Maria Montessoris pedagogik som betonar fredstanken, arbetar vi ämnesövergripande med globalt fokus. Eleverna får ökad förståelse för samband och hur saker är beroende av varandra – de lär sig ta ansvar för både miljö och medmänniskor.

Alla våra skolor har Erasmus‑ackreditering vilket ger elever och personal möjlighet till internationella utbyten och samarbetsprojekt. Genom dessa erfarenheter utvecklar eleverna sin kommunikationsförmåga och interkulturella förståelse vilket stärker både språk och värderingar i praktiken. 

Varför är det globala perspektivet viktigt i skolan?

Att ge barnen ett globalt perspektiv handlar om att skapa förståelse för mänskliga rättigheter, hållbar utveckling, kulturell mångfald och samverkan mellan människor och samhälle.

Genom vår undervisning får eleverna verktyg att agera i en internationell kontext, där kraven på kommunikation och förståelse för olika sociala och interkulturella sammanhang ökar.

Globalt perspektiv

Läs mer om hur vi jobbar med globalt perspektiv på Montessori Mondial.

Geometrisk form.
Geometrisk form.