Våra pedagoger och lärare
Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre. Vad tycker de är mest givande med att jobba på en montessoriskola och vad har de för tips och knep att dela med sig av?
Fanny Alm - Mellanstadielärare, Matematik och NO
Vad tycker du är mest givande med att arbeta inom en montessoriskola?
Det bästa med att jobba på en montessoriskola är att få se eleverna ta ansvar över sitt eget lärande. Min roll är att ge dem verktyg genom att introducera de konkreta montessorimaterialen som gör det abstrakta synligt. I detta får jag också möjlighet att vara kreativ och skapa egna material för att hjälpa eleverna att verkligen förstå ett begrepp eller ett fenomen. Det handlar inte bara om vad de ska lära sig utan också hur de ska lära sig. Att se en elev övervinna en svårighet genom uthållighet och eget ansvar är den bästa belöningen för en lärare.
Kan du beskriva en gång då en elev överraskade dig med sin egen idé eller lösning?
Jag minns en elev som höll på att arbeta med division med höga tal. Eleven visste inte riktigt hur hen skulle göra, men istället för att fråga mig hämtade eleven divisionsbrädan. Det var ett material som eleven inte hade använt på länge. Eleven upptäckte själv att hen kunde använda detta material för att lösa sina uppgifter. Detta gav mig insikten att när vi ger eleverna verktygen och tilliten att välja, det är då som de kan skapa sin egen förståelse, oavsett ålder.
Vilken aktivitet, bok eller lektion är din favorit och varför?
En aktivitet som jag särskilt tycker om är en aktivitet som jag kallar för MMK Grand Prix. Denna aktivitet handlar om sannolikhetslära och är något som jag anordnar för åk 6 varje år. Alla elever är delaktiga och får välja varsin häst som de tror kommer att vinna en hästkapplöpning. Därefter slår jag två tärningar och summan visar vilken häst som får röra sig framåt. Den häst som kommer i mål fortast har vunnit. Efteråt kan vi diskutera varför de olika hästarna var olika snabba, vilket gör att eleverna får en förståelse kring hur sannolikhet faktiskt fungerar.
Hur skapar du struktur i undervisningen?
För mig är struktur oerhört viktigt och det skapas genom en balans mellan frihet och ansvar i ett förberett klassrum samt tydliga förväntningar och rutiner. Trots friheten i arbetet är mitt klassrum inramat av rutiner. Dessa rutiner skapar en trygghet och en förutsägbarhet som är nödvändig för att det ska bli en god struktur i undervisningen.
Filip Borkvall - Högstadielärare, SO
Vad tycker du är mest givande med att arbeta inom en montessoriskola?
Jag brinner för att hjälpa unga människor att förstå sin omvärld. Det lekfulla lärandet är centralt, och jag betonar att Montessoripedagogiken skapar trygga och självsäkra individer som vågar forma sin egen framtid. Jag uppmuntrar eleverna att hitta sina egna intressen och arbeta utifrån dem, vilket leder till att de utvecklar en förmåga att skapa sina egna planeringar.
Vad brukar överraska dig mest i samtal med tonåringar?
Jag blir ofta överraskad av hur mycket tonåringar kan om samhället och verkligheten idag, och hur många bra idéer de bidrar med. Jag menar att eleverna ofta underskattar sin egen kunskap och förmåga. De tror att de inte kan så mycket som de faktiskt kan, vilket är något som ständigt överraskar och imponerar på mig.
Vad tycker du är mest spännande med att undervisa på högstadiet?
Det mest spännande med att undervisa på högstadiet är kombinationen av värme och struktur. Jag strävar efter att skapa en trygg miljö där eleverna samtidigt utmanas. Denna struktur skapar en känsla av en liten skola med stor trygghet. Många elever har lärt känna vuxna på skolan redan innan högstadiet, vilket bidrar till en ökad trygghet. Med trygghet kan eleverna lära sig svårare och djupare kunskaper.
Hur skapar du struktur i undervisningen?
Jag skapar struktur genom tydliga bildspel i början av varje lektion, där målet och vägen dit presenteras. Jag strävar efter att skapa en "wow-känsla" och stimulera eleverna genom att introducera något svårt från början, som en bild eller en mening, för att väcka diskussion. Eleverna måste känna att det de ska arbeta med är intressant och viktigt, och att det verkligen kommer att spela roll.


