Möt våra elever på Montessori Mondial
Hur är det egentligen att gå på Montessori Mondial? Här berättar våra elever om sin vardag, vad de tycker om att göra på skolan och hur de ser på framtiden.
Leonard Bark - ÅK 4
Vad är det bästa med att gå på din skola och hur skulle du beskriva den för någon som inte går här?
Det är spännande med montessorimaterial och lär mig mycket lättare när jag får använda det. Speciellt i grammatik med färger och symboler. Vi lär oss mycket och på ett lätt sätt samtidigt som det är roligt. Med hjälp av montessorimaterial tillsammans med genomgångar vilket ger en bra variation i undervisningen. Det är en stor skola och jag känner många - en bra sammanhållning.
När lär du dig som bäst i skolan?
Jag lär mig bäst när ljudnivån är lagom hög och planeringsboken hjälper mig att hålla koll på vad jag behöver göra och att planera mitt arbete på ett bra sätt. Jag tycker också att lektions längden hjälper mig att hålla mig intresserad och koncentrerad.
Vad har du blivit bättre på sedan du började här?
Jag har blivit bättre på matematik och nu på mellanstadiet upplever jag att jag är bra på matte. Min lärare har varit väldigt tydlig med att förklara och beskriva uppgifterna.

Siri Lindahl - Åk 8
Hur skulle du beskriva Montessori Mondial för någon som inte går här?
Det är en skola där man får möjlighet att utvecklas i sin egen takt. Lärarna är tydliga med att det är okej att ta saker steg för steg. På skolan finns dessutom många olika sätt att lära sig på, inte bara ett. Det finns varierande arbetsmetoder och material som stöttar inlärningen och gör det lättare att hitta ett sätt som passar varje elev.
På vilket sätt tycker du att skolan hjälper dig att växa som person?
Jag upplever att jag får ta ansvar genom att planera mitt eget arbete och genom att vara delaktig i olika beslut. Något jag tar med mig från skolan är vårt förhållningssätt, som bygger på respekt och att lyssna på alla människor. Jag tar också med mig våra värdeord, och särskilt vikten av ansvarstagande, som jag tror kommer att vara värdefullt även i framtiden.
Utifrån det du har lärt dig i skolan, vad tror du att du alltid kommer komma ihåg i framtiden?
Jag kommer alltid att minnas mina engagerade och skickliga lärare, som har stöttat mig och hjälpt mig att utvecklas. Genom min tid på skolan har jag fått en stark tilltro till min egen förmåga och till den jag är som person. Jag har också lärt mig att våga uttrycka mina åsikter och att stå upp för andra. Den öppna och tillåtande miljön på skolan har haft stor betydelse för den utvecklingen.

