Våra pedagoger och lärare

Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre. Vad tycker de är mest givande med att jobba på en montessoriskola och vad har de för tips och knep att dela med sig av?

Elin Berggren - Förskolepedagog

Vad tycker du är mest givande med att arbeta inom en montessoriförskola?

Jag har aktivt valt montessoripedagogiken och arbetet på montessoriförskolan därför att jag älskar ordet och tanken om "världsmedborgarskapaet" som montessoripedagogiken står för. Detta innebär att bidra till att barn växer upp omgivna av kärlek, aktivt lyssnande, respekt, självständighet, struktur och en lust att lära. I mitt arbete tar jag utgångspunkt i citatet "att förebygga konflikter är ett politiskt arbete, att upprätta fred är en frågan om fostran och utbildning". Förmånen att få arbeta i montessorimiljö 2025 är att få ha med sig montessoripedagogikens grunder och applicera det både i nutid och framtid. Jag ser barnen som vår framtid och jag hoppas att det syns i det jag gör i min vardag tillsammans med barn och vuxna.

Om barnen fick beskriva dig med tre ord, vilka skulle det vara?

Barnen skulle beskriva mig som snäll, ordningsam och rolig. Jag får också ofta höra att jag är bra på att historier om när jag var barn. Då är mina olika roliga röster väldigt uppskattade bland barnen.

Hur arbetar du med att bygga goda relationer med barnens vårdnadshavare?

Jag strävar alltid efter att hitta vägen in till den enskilda vårdnadshavaren i kontakt. Fokuset är alltid på barnen, och det är ett relationsbygge med barnens vårdnadshavare som krävs för att skapa trygghet och en god dialog mellan förskolan och hemmet. Jag ser det som en bärande grund för den fortsatta kontakten och för att tillsammans kunna blicka framåt för barnets bästa.

Pedagog

William Lundquist - Låg- och mellanstadielärare, Ma

Vad tycker du är mest givande med att arbeta inom en montessoriskola?

Jag tycker att det är spännande och givande att få följa hur eleverna lär sig att ta eget ansvar i tidig ålder och planera sin egen undervisning, också att se dem utvecklas i sina kunskaper och strategier för lärande. Jag upplever att pedagogiken och montessorimaterialet hjälper alla elever fördjupa sin kunskap, och konkretiserar genomgångar i klassrummet.

Kan du beskriva en gång då en elev överraskade dig med sin egen idé eller lösning?

Jag blev verkligen positivt överraskad när vi arbetade med gamla räknesätt. Eleverna fick i uppgift att själva söka information om ett specifikt räknesätt, sammanställa det på en plansch och sedan göra en presentation av arbetet. Det som gjorde uppgiften extra rolig var att matematiken mötte bildämnet – eleverna fick verkligen vara kreativa och uttrycka sina kunskaper visuellt. Resultatet blev många fina och genomarbetade planscher om antika räknesätt, och jag tyckte det var inspirerande att se hur ämnena kunde samverka på ett så kreativt sätt.

Vilken aktivitet, bok eller lektion är din favorit och varför?

Jag tycker allra mest om problemlösningslektioner, eftersom de ger eleverna möjlighet att utveckla sina strategier för att ta sig an mer utmanande uppgifter. Jag brukar låta eleverna börja arbeta enskilt för att själva tänka och testa olika lösningar. Därefter får de samarbeta i par och till sist lyfter vi upp lösningarna i helklass. På det sättet får alla elever vara delaktiga i hur vi löser problem, inte bara några få, och det skapar en trygg och lärorik miljö där alla röster får höras. Det är verkligen något jag ser som en styrka i undervisningen.

Hur arbetar du med att bygga goda relationer på skolan?

Jag tycker det är viktigt att skapa goda relationer med alla elever, inte bara dem jag undervisar. Jag försöker därför alltid hälsa på alla och komma ihåg små detaljer som de berättar för mig – det visar att jag ser och lyssnar på dem. Jag strävar efter att ha en positiv attityd, att visa glädje och att lyfta fram positiva beteenden hos eleverna. Dessutom försöker jag knyta delar av undervisningen till de intressen jag vet finns i klassen. På så sätt skapar jag både motivation och delaktighet, vilket bidrar till en trygg och engagerande lärandemiljö.

Pedagog

Lisa Leander - Högstadielärare, Sh & Re

Vad tycker du är mest givande med att arbeta inom en montessoriskola?

För mig handlar det väldigt mycket om att se elevernas utveckling i att kunna ta ansvar och att driva sin egen kunskapsutveckling. Montessoripedagogiken bidrar verkligen till att eleverna får en känsla för att kunna planera och följa upp sitt arbete, något som många av våra elever som kommer tillbaka och hälsar på oss också berättar att de verkligen har fått. Undervisningen på skolan kopplas till det som händer ute i omvärlden som gör att kunskapen blir mer befäst, som dessutom väcker och skapar intresse för till exempel samhällsfrågor.

Vad brukar överraska dig mest i samtal med tonåringar?

Jag blir förvånad över hur kloka och insiktsfulla tankar eleverna har. Eleverna har ett stort rättvisepatos och är väldigt medvetna om samhällsfrågor och har andra perspektiv som jag lärt mig att inte underskatta. De ser samband och nyanser som jag kan missa utifrån mitt vuxenperspektiv. Det tror jag gör mig till en bättre lärare!

Vad tycker du är mest spännande med att undervisa på högstadiet?

Det är att få ta del av deras kognitiva utveckling! Jag får vara med i realtid när de börjar förstå politik och vårt samhälle. Jag får se dem testa olika ställningstagande i debatter och diskussioner som jag ser bidrar till deras egen förståelse för omvärlden och ge dem verktyg för att kunna kritisera, empatiskt och självständigt.

Hur ser relationen ut mellan elever och personal på skolan?

Generellt upplever jag att vi har väldigt fin relation mellan lärare och elever. Det finns en lyhördhet där jag utgår från att vi vill varandra väl. Relationerna bygger på att vi ser individen för att kunna bygga vidare på personliga relationer med våra elever. Min övertygelse är att vi känner alla elever som vi undervisar här på högstadiet.

Pedagog

Vill du läsa mer om Montessoripedagogiken?